ریسک کسری بودجه دولت بر سر بازار سرمایه

به گزارش جعبه مهر، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون بازار نسبت به مسائل ریسک های سیاسی مانند تحریم، عدم ورود منابع حاصل از صادرات و عدم مراودات در سطح بین الملل عادت نموده اما در موقعیت مالی کنونی کشور یکی از مهم ترین ریسک ها کسری بودجه دولت است که بازار را مورد تهدید قرار داده است.

ریسک کسری بودجه دولت بر سر بازار سرمایه

فردین آقابزرگی به افت شاخص بورس در بازار روز چهارشنبه اشاره نمود و اضافه کرد: شاخص بورس باز هم با اصلاح همراه خواهد شد اما مشمول کل سهام در بازار سرمایه نمی گردد.

وی گفت: از ابتدای سال تا به امروز شرکت های حاضر در بورس رشد قابل توجهی کردند و سطح عمومی شاخص به طورکلی با رشد 100 درصدی همراه شد.

آقابزرگی گفت: اکنون با شرکت هایی در بورس روبرو هستیم که بنا بر عواملی خاص و بدون تحلیل کارشناسی با افزایش قیمت همراه شدند و به سطح P/E (نسبت قیمت به درآمد) غیرمتعارف رسیده که رشد این گونه شرکت ها هیچ گونه توجیه مالی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه چنین اتفاقی را نگران کننده دانست و گفت: شرکتی که قرار است به وسیله فروش دارایی و افزایش سرمایه از محل تجدید با رشد همراه گردد، توجیه مالی ندارد.

آقابزرگی گفت: سهم های پروزن بازار مانند پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی که می توانند تأثیرگذاری چشم گیری را بر شاخص کل داشته باشند در این مدت نسبت به سایر شرکت ها رشد نکردند و P/E آن ها تغییر چندانی نکرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، درمجموع فرایند معاملات بازار سرمایه جای نگرانی را برای سرمایه گذاران نگذاشته اما به نظر می رسد که شاهد اصلاح قیمت بعضی از شرکت ها در بازار خواهیم بود.

وی به ریسک های موجود در بازار که فرایند معاملات را مورد تهدید قرار داده اند اشاره نمود و گفت: در شرایط کنونی بازار به لحاظ اقتصاد و غیرمالی تحت تأثیر واقع شده است.

آقابزرگی گفت: اکنون بازار نسبت به مسائل ریسک های سیاسی مانند تحریم، عدم ورود منابع حاصل از صادرات و عدم مراودات در سطح بین الملل عادت نموده اما در موقعیت مالی یکی از مهم ترین ریسک ها کسری بودجه دولت است که بازار را مورد تهدید قرار داده است.

وی افزایش حجم نقدینگی و عدم تناسب با رشد مالی، عدم تحصیل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات فرآورده های نفتی و تغییر در قوانین و تعرفه های مالیاتی را از دیگر ریسک های موجود در بازار مطرح کرد.

آقابزرگی به تأثیر انتخابات نمایندگان مجلس بر فرایند بازار اشاره نمود و گفت: هر انتخاباتی یک تأثیری را بر فضای مالی کشور دارد که به طور حتم این دوره هم بی اثر نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع را باید مدنظر قرار داد که انتظاراتی که آحاد مردم از میزان اثرگذاری تغییرات در سطح مجلس و ریاست جمهوری داشتند آن قدر کمرنگ است که دیگر کسی توجهی به این مسائل ندارد.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4405

به "ریسک کسری بودجه دولت بر سر بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک کسری بودجه دولت بر سر بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید