2650 میلیارد ریال برای توسعه آذربایجان غربی هزینه می شود

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران - گروه استانها: در حال حاضر استان در شاخص های سلامت، درآمد، آموزش و... با وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و ظرفیت های بیشمار جزو استانهای عقب مانده و رده های آخر کشوری قرار گرفته است عقب ماندگی که رفع آن نیازمند همت جهادی است.

2650 میلیارد ریال برای توسعه آذربایجان غربی هزینه می شود

با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در اوایل سالجاری امیدها برای رفع بسکمک از این عقب ماندگی ها امید را دل مردم این منطقه زنده کرده است در این خصوص ناصر حضرتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی به نکات قابل توجهی اشاره می کند.

*شرایط آذربایجان غربی در بخش شاخص های توسعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

هم اکنون استان در شاخص های توسعه انسانی که شامل شاخص های آموزش، سلامت و درآمد سرانه است جزو استان های عقب افتاده کشور محسوب می شود، مطالعات پنج برنامه توسعه گذشته نشان می دهد که شکاف عمیق و بسیار محسوسی بین مناطق کشور و استان های 31 گانه وجود دارد، بر این اساس آنچه که در آذربایجان غربی و در تدوین برنامه ششم مورد توجه قرار خواهد گرفت تلاش برای رفع عدم تعادل ها و توازن های منطقه ای است.

استان های کشور از قابلیت های متنوع و متفاوتی برخوردار بوده اند اما به تناسب این قابلیت ها رشد پیدا نکرده اند، در حال حاضر بحران خشکی دریاچه ارومیه، نرخ بالای بیکاری جوانان تحصیل کرده و پایین بودن شاخص توسعه انسانی و شرایط نامطلوب راه های ارتباطی و شریان های اساسی از مهمترین مسائل استان است.

آذربایجان غربی حدود چهار درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است در حالی که سهم آن در تولید ملی تنها دو درصد است و همین موضوع به تنهایی نشان می دهد که بین اندازه استان و نقش آن در تقسیم کار ملی توازن و تناسبی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که در شاخص درآمد سرانه آذربایجان غربی جزو استان های رده آخر کشور محسوب شود.

*با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چه برنامه های برای رفع این عقب ماندگی ها دارید؟

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اردیبهشت ماه امسال در استان به صورت رسمی احیا شد در این راستا تدوین برنامه های توسعه و انجام امور مربوط به حوزه برنامه ریزی و بودجه، امور فنی، منابع انسانی، امور مربوط به آمار و اطلاعات، پژوهش و آینده نگری از مهمترین وظایفی است که بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

متاسفانه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضربه های ناگواری را بر پیکره اقتصادی کشور وارد کرده بود در این خصوص همه کسانی که دغدغه توسعه استان و کشور را داشتند به این باور رسیده بودند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید احیا شود که خوشبختانه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، به این مهم جامه عمل پوشاندند.

برای حل مسائل باید عرض کنم برخی از مسائل استان سابقه تاریخی دارند ولی برخی نیز در سال های اخیر حادث شده اند ولی با این وجود همدلی و ارتباط تنگاتنگی بین مسئولان استانی و مقامات کشوری برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته ایجاد شده است.

با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تلاش می شود تا سهم اعتباری مناسبی برای استان از منابع ملی اخذ شود و در این ارتباط از دولت نیز انتظار می رود با اعمال تبعیض مثبت در حق استان آذربایجان غربی فرایند توسعه استان را شتاب دهد و نسبت به جبران کم توجهی های گذشته اقدام کند.

*در برنامه ششم توسعه استان چه تدابیری برای جبران عقب ماندگی استان اندیشیده شده است؟

در برنامه ششم توسعه که با همکاری همه دست اندرکاران توسعه استان تدوین خواهد شد کاهش شکاف توسعه یافتگی آذربایجان غربی از دیگر استان های برخوردار مدنظر واقع شده است که این موضوع از مهمترین مواردی است که در تدوین برنامه پیگیری خواهد شد.

متاسفانه آذربایجان غربی در اوایل انقلاب و دوران جنگ و حتی بعد از آن نیز فرصت های متعددی را در رابطه با توسعه از دست داده و همین شرایط و پرداخت هزینه های سنگین به دلیل نا امن بودن منطقه سبب شده تا شکاف عمیقی بین استان های برخوردار و استان ما ایجاد شود که یکی از اهداف سازمان مدیریت و برنامه ریزی رساندن استان به جایگاه واقعی خود و کاهش میزان این شکاف است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مجموعه دولت در تلاش هستند برای بهبود شاخص هایی که آذربایجان غربی نسبت به استان های دیگر کشور در رده های پایین تری واقع شده است اقدام کنند که در این ارتباط برای تکمیل بیمارستان ها، مراکز آموزشی، دانشگاهی و بهبود راه های ارتباطی تلاش می شود.

*متاسفانه شهرهای استان در بخش شاخص ها نیز نسبت به سایر شهرهای کشور عقب مانده هستند آیا در سالجاری برنامه ای برای رفع این مشکل در دستور کار دارید؟

مطالعات متعدد اجرا شده در سطح ملی و استانی نشان می دهد علاوه بر عدم توازن در سطح توسعه یافتگی استان ها، ما بین شهرستان های استان نیز در بسکمک از شاخص های توسعه یافتگی شکاف وجود دارد و آن ها در بسکمک از شاخص ها از معدل کشوری در سطح پایین تری قرار دارند

در این راستا توسعه متوازن و همه جانبه بین شهرستان های 17 گانه استان نیز در دستور کاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان واقع شده است که برای تحقق آن امسال اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده است.

امسال 2650 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 180 برای بهبود شاخص های توسعه در تمامی شهرستان های استان هزینه می شود در این خصوص این اعتبار در اختیار کمیته های برنامه ریزی شهرستانها قرار می گیرد تا متناسب با نیاز شهرستان هزینه شود.

همچنین کمیته برنامه ریزی در مناطق مختلف استان و شهرستان های آذربایجان غربی برای انجام دادن مسئولیت های محوله راه اندازی شده است، که رئیس کمیته مورد اشاره فرماندار شهرستان و دبیر آن هم یکی از همکاران در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است تا امور و وظایف مربوط به شهرستان ها در چارچوب وظایف خود انجام دهند.

برای توسعه شهرهای استان مطالعات آمایش سرزمین استان مراحل خاتمهی خود را سپری می کند که این مطالعات بعد از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ما را در پیگیری ارتقای جایگاه توسعه استان و فرایند توزیع اعتبارات کمک شایانی خواهد کرد.

* در استان شاهد وجود هزاران طرح عمرانی نیمه تمام هستیم آیا برنامه ای برای اتمام این طرح ها صورت گرفته است؟

در زمان شروع به کار دولت یازدهم بسکمک از پروژه های عمرانی استان از تخصیص بسیار نازلی برخوردار بودند و بسکمک از مباحث نظیر بحران خشکی دریاچه ارومیه، انبوه پروژه های نیمه تمام و راکد، مطالبات مربوط به پاداش خاتمه خدمت بازنشستگان و تأمین اعتبار استخدام های جدید به دلیل پایین بودن میزان تخصیص اعتبارات به یک معظل تبدیل شده بود که با برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین ملی و استانی دولت ندبیر و امید برخی از این مسائل رفع شده است.

در این زمینه طبقه بندی پروژه های عمرانی بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی یکی از اولین اقداماتی بود که در استان انجام شد با توجه به اینکه تاکید دولت در این زمینه این بود که از شروع پروژه های جدید پرهیز شود و تمام توان استان ها برای اتمام پروژه های نیمه تمام بالای 80 درصد پیشرفت اجرایی متمرکز شود که این موضوع در استان ما نیز عملیاتی شد.

با توجه به شرایط شاخص های توسعه یافتگی استان، و به منظور ارتقای شاخص های توسعه انسانی در موارد محدود مجوز شروع پروژه های جدید صادر شده است ولی در دو سال گذشته تخصیص اعتبارات عمرانی به 70 الی 80 درصد بالغ گشته و در این ارتباط تعداد قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام عمرانی نیز خاتمه یافته است.

در حال حاضر مطالعه و اجرای مناطق ویژه اقتصادی، خاتمهه های مرزی و راه های مواصلاتی در دستور کار واقع شده است که: انتظار می رود در گام اول راه های دسترسی به خاتمهه های مرزی تمرچین، سرو، بازرگان و رازی با مشارکت بخش خصوصی بهبود یابد.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4779

به "2650 میلیارد ریال برای توسعه آذربایجان غربی هزینه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2650 میلیارد ریال برای توسعه آذربایجان غربی هزینه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید