چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟

به گزارش جعبه مهر، صدور گواهینامه بین المللی در داخل ایران انجام می گردد و در نتیجه پیش از سفر خود باید نسبت به ثبت نام گواهینامه بین المللی اقدام کنید.

چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟

خبرنگاران: یکی از جذابیت های سفر، رانندگی در شهرها و کشورهای مختلف است . البته شرط تحقق این رویا اخذ گواهینامه بین المللی است. با وجود اینکه رانندگی در داخل هر کشوری قانون یکسانی دارد و برای مثال می توانید با داشتن گواهینامه در تمامی شهرهای ایران رانندگی کنید ولی برای سفرهای برون مرزی احتیاج به گواهینامه بین المللی دارید. صدور گواهینامه بین المللی در داخل ایران انجام می گردد و در نتیجه پیش از سفر خود باید نسبت به ثبت نام گواهینامه بین المللی اقدام کنید. در ادامه شما را با نحوه دریافت آن، مدارک و مراحلی که باید طی کنید، به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

گواهینامه بین المللی یک مدرک معتبر است که به افراد اجازه می دهد که در کشورهای خارجی رانندگی نمایند. مجوزی که از سوی سازمان جهانی اتومبیل رانی صادر می گردد و 196 کشور جهان از جمله ایران عضو آن هستند. در نتیجه شما با دریافت آن می توانید در 196 کشور عضو رانندگی کنید.

این مجوز با عنوان (IDP) شناخته می گردد که قابلیت ترجمه به 7 زبان زنده جهان را دارد و در تمامی کشورها به رسمیت شناخته می گردد.

به این ترتیب شما می توانید با خودروی شخصی (البته پس از طی مراحلی) به کشورهای خارجی سفر کنید یا می توانید در سفر به کشورهای مختلف در آنجا خودرو کرایه نموده و در طول سفر خود از ماشین بهره ببرید؛ به ویژه در سفرهای خانوادگی یا دست جمعی اجاره خودرو می تواند برای شما بسیار به صرفه باشد. گاهی نیز ممکن است برای سفر تحصیلی یا کاری به کشور دیگر سفر نموده و بخواهید مدت زیادی را در آنجا بمانید که در این صورت نیز می توانید از امکان اجاره خودرو بهره ببرید.

مراحل صدور گواهینامه بین المللی

با توجه به اینکه شما گواهینامه را برای رانندگی در کشور مقصد دریافت می کنید، باید به سن قانونی رسیده و طبق قوانین ایران دارای گواهینامه رانندگی باشید. در این شرایط می توانید نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید که در ادامه مراحل آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

این مجوز از سوی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی صادر می گردد. از این رو احتیاجی به مراجعه به سازمان هدایت و رانندگی و طی کردن آزمون های مختلف نخواهید داشت. شما می توانید برای دریافت گواهینامه خود از دو روش حضوری یا آنلاین اقدام کنید.

روش آنلاین

روش آنلاین به وسیله درگاه اینترنتی انجام می گردد؛ به این صورت که شما می توانید مدارک خود را در سامانه مربوطه بارگذاری کنید تا به وسیله کارشناسان مورد آنالیز قرار گرفته و سپس مجوز برای شما صادر گردد. مدت زمان صدور گواهینامه بین المللی به وسیله این روش 7 روز کاری است که با توجه به زمانبندی سفر خود می توانید این مراحل را پیش از سفر انجام دهید.

روش حضوری

روش دوم نیز مراجعه حضوری است که محدودیت های بیشتری نسبت به روش اول دارد اما در صورتی که مدت زمان کافی نداشته باشید، می توانید از این طریق اقدام کنید. چراکه معمولا در این روش اگر اول وقت اداری مراجعه نموده و مدارک خود را تحویل دهید، پس از آنالیز و تایید کارشناسان، می توانید مجوز خود را در همان روز تحویل بگیرید.

گواهینامه به صورت یک ساله یا سه ساله صادر می گردد که در طول این مدت می توانید از آن بهره ببرید. پس از این دوره نیز قابلیت تمدید ندارد. در نتیجه در صورت احتیاج می توانید اقدام به دریافت مجدد آن کنید.

مدارک مورد احتیاج برای بین المللی شدن گواهینامه

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که برای دریافت این مجوز باید بدانید، مدارکی است که باید برای صدور آن ارائه دهید.

همان طور که بیان شد شرط اولیه دریافت این گواهینامه داشتن سن قانونی و بعلاوه گواهینامه در داخل کشور است. بنابراین مدارک لازم برای دریافت این گواهینامه را می توان شامل موارد زیر دانست.

اصل گواهینامه رانندگی معتبر از ایران (با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای مجوز سه ساله)

یک قطعه عکس تمام رخ 4*3

اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه

تکمیل فرم درخواست

ارائه گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)

در نهایت نیز با پرداخت هزینه های لازم و آنالیز مدارک، گواهینامه ظرف مدت 7 روز کاری برای شما صادر خواهد شد.

دریافت گواهینامه بین المللی

نکته: بعضی از موارد نیز به عنوان پیش احتیاج برای این گواهینامه به شمار می روند که از جمله آن می توان به پاسپورت اشاره نمود. اگر پاسپورت خود را دریافت ننموده باشید، ابتدا باید با طی کردن مراحل و پرداخت هزینه های لازم گذرنامه خود را دریافت نموده و سپس به عنوان یکی از مدارک دریافت این مجوز به کانون اتومبیل رانی ارائه دهید.

هزینه بین المللی کردن گواهینامه رانندگی

هزینه صدور این مجوز بر اساس مدت زمان اعتبار گواهینامه شما متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه این هزینه در هر سال تغییر می نماید. در حال حاضر هزینه دریافت گواهینامه ای که دارای اعتبار یک ساله باشد معادل 141 هزار تومان است. هزینه دریافت گواهینامه هایی که اعتبار 3 ساله دارند نیز 414 هزار تومان برآورد می گردد. (تا زمان انتشار این مطلب)

از کجا گواهینامه بین المللی بگیریم؟

برخلاف گواهینامه های داخلی، این مجوز احتیاجی به گذراندن مراحل مختلف مانند آزمون های تئوری و عملی و تاییدیه های سازمان هدایت و رانندگی ندارد. گرچه شرط اولیه آن داشتن گواهینامه از این سازمان به شمار می رود.

با داشتن این گواهینامه شما می توانید به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه نموده و درخواست صدور گواهینامه بین المللی را بدهید. این کانون هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین امکان دریافت این مجوز را فراهم نموده است.

البته توجه داشته باشید که گواهینامه شما باید دارای اعتبار باشد. بعلاوه باید گذرنامه معتبر خود را نیز به عنوان یکی از مدارک ارائه دهید.

آیا امکان دریافت آنلاین گواهینامه بین المللی وجود دارد؟

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امکان ثبت نام گواهینامه بین المللی را به صورت آنلاین و به وسیله وب سایت رسمی خود فراهم نموده است. از این رو می توانید تمامی مراحل مانند ثبت نام و تکمیل فرم را به وسیله این وب سایت انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که برای انجام مراحل باید ابتدا در سایت ثبت نام کنید. اگر هم قبلا ثبت نام نموده اید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید.

سپس تمامی مراحل را گام به گام انجام دهید تا به مرحله پرداخت هزینه برسید. با پرداخت به وسیله درگاه رسمی، مدارک شما به وسیله کارشناسان مورد آنالیز قرار می گیرد. در نهایت گواهینامه در بازه زمانی 7 روز کاری برای شما به آدرس مندرج در فرم ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که شما در این روش باید تمامی مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنید. در نتیجه تصاویر باید کیفیت مناسبی داشته و حتما اسکن شوند.

هنگام تکمیل فرم، شرایط و قوانین کانون جهانگردی و اتومبیل رانی و بعلاوه نکات را به صورت کامل مطالعه کنید.

با مشاهده فرم باید آن را بر اساس اطلاعات مندرج در گذرنامه و گواهینامه خود تکمیل کنید. سپس در بخش مدارک، موارد لازم را در سامانه و در بخش های مربوطه بارگذاری کنید.

در گام نهایی به صفحه پرداخت می رسید که می توانید با تمامی کارت های عضو شتاب و رمز دوم پرداخت را انجام دهید تا کد پیگیری برای شما صادر گردد.

سوالات متداول:

گواهینامه بین المللی چقدر اعتبار دارد؟ این گواهینامه را می توانید با اعتبار 1 ساله یا 3 ساله دریافت کنید.

گواهینامه بین المللی را از کجا بگیرم؟ برای رانندگی در سایر کشورها باید نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی از کانون جهانگردی و اتومبیل رانی اقدام کنید.

اگر گواهینامه بین المللی گم شد چیکار کنیم؟ درصورت گم کردن گواهینامه بین المللی اگر گواهینامه شما دارای اعتبار باشد، امکان دریافت المثنی را خواهید داشت. در صورت منقضی شدن نیز می توانید اقدام به دریافت مجدد آن کنید.

4- چگونه باید گواهینامه بین المللی را تمدید کرد؟

این مجوز قابلیت تمدید ندارد. در صورت احتیاج می توانید درخواست صدور مجدد آن را بدهید.

5- گواهینامه بین المللی در کدام کشورها اعتبار دارد؟

در حال حاضر 196 کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی هستند که با دریافت گواهینامه به صورت بین المللی می توانید به صورت قانونی در این کشورها رانندگی کنید.

گواهینامه بین المللی یک مجوز مهم برای افرادی است که قصد سفر به کشورهای خارجی و رانندگی در آن کشورها را دارند. دریافت این مدرک احتیاجمند مراحل خاصی از جمله تکمیل مدارک مورد احتیاج و پرداخت هزینه های مرتبط است. بعلاوه، امکان دریافت آنلاین این گواهینامه نیز وجود دارد که به افراد این امکان را می دهد تا به راحتی این مدرک را دریافت نمایند.

فهرست تعرفه های صدور اسناد

فهرست قیمت خدمات صدور اسناد و مدارک بین المللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی :

قیمت های نو خدمات از تاریخ 1402/02/23 درتمامی نمایندگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور، اجرایی شده است.

* به اطلاع می رساند که به منظور تکریم ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی و ارائه تسهیلات گردشگری به متقاضیان اسناد ترانزیت بین المللی، هزینه های مربوط به عضویت در نهادهای بین المللی گردشگری و اتومبیلرانی راساً به وسیله کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تقبل شده و وجه آن به همراه اسناد ترانزیت از متقاضیان دریافت نمی گردد.

ردیفنوع خدماتقیمت به ریال
1ترجمه گواهی نامه موتور یا خودرو4,300,000
2ترجمه گواهی نامه خودرو و موتور 4,600,000
3 ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو یا موتور 12,130,000
4ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو و موتور 13,200,000
5دفترچه مالکیت 4,000,000
6پلاک ترانزیت (خودرو)13,000,000
7پلاک ترانزیت (موتور)5,600,000
8کارنه دو پاساژ 5 برگی10,700,000
9کارنه دو پاساژ 10 برگی11,600,000
10کارنه دو پاساژ 15 برگی12,300,000
11کارنه دو پاساژ 25 برگی13,500,000
12کارت عضویت *1,900,000
13مخدوشی غیر چاپگر440,000
14علامت CD و IR160,000
15تغییر نام کارنه دو پاساژ1,130,000
16تمدید کارنه دو پاساژ2,500,000
17گواهی حضور560,000
18صدور قبض المثنی560,000
19تغییر تریلر (انتقال پلاک)2,600,000
20برچسب رهگیری1,800,000سفر خارجی
21ضرب مجدد پلاک ترانزیت6,300,000
22ودیعه شرکت های حمل و نقل بدون کارنه20,000,000
23ودیعه شرکت های حمل و نقل با کارنه30,000,000
24ودیعه شرکت های مسافری با کارنه30,000,000
25ودیعه شرکت های خصوصی30,000,000
26تمدید کارنه های صادر شده به وسیله کلوپ ها1,200,000
27تأئید سوابق مدارک بین الملل (اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و …)500,000
28پیگیری مسائل موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی500,000
29

پیگیری و هماهنگی جهت بازگشت اعضاء کلوپ به کشور مبداء

500,000
منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11392

به "چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید