عراق، جمع آوری امضا در مجلس برای لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا و اخراج اشغالگران

به گزارش جعبه مهر، یک عضو ائتلاف الفتح در مجلس عراق از جمع امضای نمایندگان مجلس برای اخراج نظامیان آمریکایی و لغو توافقنامه امنیتی با واشنگتن و انحلال اتاق عملیات مشترک اطلاع داد و تاکید نمود سال 2020 میلادی سال بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق خواهد بود.

عراق، جمع آوری امضا در مجلس برای لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا و اخراج اشغالگران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سعد الخزعلی نماینده ائتلاف الفتح در گفت وگو با شبکه السومریه خاطر نشان کرد سال 2020 میلادی سال نه به حضور نظامیان آمریکایی در عراق خواهد بود.

وی توضیح داد حاکمیت کشور، خط قرمزی در برابر هر کسی که بخواهد شرارتی به کشور و ملت آن وارد کند، خواهد بود.

الخزعلی توضیح داد ما امضاهایی جمع نموده و آن را تقدیم نموده ایم تا قانون اخراج نظامیان آمریکایی در دستورکار جلسات مجلس قرار گیرد، ما با تمام قدرت برای پیشبرد این قانون و تصویب آن کوشش خواهیم کرد.

عضو ائتلاف البناء خاطر نشان کرد حاکمیت ملی مافوق همه چیز است و ما در برابر دو راهی قرار داریم که یا دولت دارای حاکمیت و مستقل و غیر وابسته به این طرف یا آن طرف و یا اینکه تابع منافع سفارت آمریکا باشیم که هرگز اجازه آن را نخواهیم داد.

وی اضافه کرد گروه های ملی و حشد شعبی حرف خود را زدند مبنی بر اینکه با حضور اشغالگران در خاک کشورشان و مزدوران آنها و دیکته های سفارت آمریکا موافقت نخواهند کرد.

الخزعلی توضیح داد گروه های ملی همچنان به کوشش خود برای تصویب قانون اخراج نظامیان اشغالگر از خاک کشور ادامه خواهند داد و هر کس به این قانون رای مثبت دهد، تاریخ نامش را ثبت خواهد نمود و هر کس آن را نپذیرد، تاریخ او را لعن و نفرین خواهد نمود. وی خاطر نشان کرد اسامی کسانی که با قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق مخالفت نمایند، علنی خواهد شد.

وی توضیح داد در صورت تصویب این قانون، دولت ملزم به لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا خواهد شد و اتاق عملیات مشترک با این کشور هم برچیده خواهد شد و نظامیان آمریکایی بیرون رانده خواهند شد و صدای عراق مافوق همه صداها باقی خواهد ماند.

درخواست علاوی درباره توافق نامه امنیتی عراق و آمریکا

ایاد علاوی رئیس تشکل موسوم به المنبر العراقی امروز چهارشنبه خواهان تعدیل توافقنامه حضور نظامیان بیگانه یا لغو آن و دستیابی به توافق جدید در صورتی که ضرورت اقتضا کند، شده است.

به گزارش شبکه السومریه، علاوی در بیانیه ای گفت ما بر ضرورت حفاظت و مصون سازی تصمیمات حاکمیتی عراق و دور کردن آن از هرگونه تاثیرات حاشیه ای تاکید می کنیم. وی اضافه کرد ما مخالف این هستیم که عراق صحنه ای برای نزاع بر سر نفوذ و منافع خارجی باشد.

نخست وزیر اسبق عراق خواهان تسریع در تعدیل توافقنامه حضور نیروهای بیگانه(توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا) یا لغو آن و تنظیم توافقنامه امنیتی جدید در صورتی که احتیاج باشد با این شرط که تمام این نیروها تحت مدیریت و فرماندهی دولت عراق باشد، شده است.

علاوی هشدار داده است که عدم تشکیل ارتش قدرتمند به دور از سهمیه بندی به این معناست که عراق تابع قدرت های خارجی باقی خواهد ماند و هرگز قادر به ایستادگی در برابر گروه های تروریستی و افراطی نخواهد بود.

عراق حق پاسخ مناسب به تجاوزات آمریکایی علیه حشد شعبی را برای خود محفوظ می داند

وائل الرکابی تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید نمود عراق حق پاسخ مناسب به تجاوزات آمریکایی به حشد شعبی را دارد. تجاوز اخیر شاهد اعتراف صریح آمریکا به انجام آن بود، در نتیجه تمام گزینه ها برای پاسخ به این تجاوز در دسترس است.

الرکابی که با پایگاه خبری المعلومه گفت وگو می کرد، گفت آمریکا به صراحت به تجاوز خود به حشد شعبی در استان الانبار اعتراف کرد، بر عکس گذشته که توجیهاتی برای اقدامات خود ارائه می کرد. الرکابی اضافه کرد مجلس عراق می تواند به لغو توافقنامه با آمریکا و سرانجام دادن به حضور این کشور رای دهد، همچنانکه دولت عراق هم حق واکنش مناسب را به وسیله لغو توافقنامه امنیتی با واشنگتن دارد، علاوه بر اینکه باید به پاسخ وزارت خارجه به این تجاوزات اشاره نمود.

وی اضافه کرد آمریکا بزرگترین سفارت در دنیا را در داخل بغداد دایر نموده است و بیش از 1200 کارمند در این مکان فعالیت می نمایند، در حالی که این کشور هیچ اتباعی در عراق ندارد و این مسئله باعث شگفتی و تعجب می گردد در نتیجه عراق می تواند به وسیله وزارت خارجه، یادداشت اعتراض شدیدی به سفیر آمریکا ارائه نموده و راه های قانونی را برای توقف این تجاوزات و سرانجام دادن به حضور آمریکایی ها در پیش بگیرد.

تاکید ائتلاف سائرون بر مخالفت با توافقنامه امنیتی با آمریکا

یک عضو ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر گفت دولت های قبلی عراق مسئول عقد توافقنامه امنیتی با طرف آمریکایی هستند. ریاض المسعودی عضو ائتلاف سائرون گفت فراکسیون الاحرار در دوره های قبلی مجلس این توافقنامه را نپذیرفت.این توافقنامه دستاوردهای سیاسی و قراردادهایی مربوط به نفت و تسلیحات و شرکت های آمریکایی برای آمریکا داشته است.

المسعودی که با پایگاه خبری المعلومه گفت وگو می کرد، گفت دولت فعلی به خاطر اینکه دولت پیشبرد امور است قادر به لغو توافقنامه امنیتی امضا شده با طرف آمریکا نیست، به همین سبب عراق باید منتظر دولت جدید باشد تا در این زمینه تصمیم بگیرد و دست به تحرک سیاسی و بین المللی برای سرانجام دادن به توافقنامه امنیتی با آمریکا بزند.

وی اضافه کرد مجلس نمی تواند تصمیماتی در مورد توافقات بین المللی بگیرد، بلکه نقش آن در نظارت و قانونگذاری است. اخراج نظامیان آمریکایی از عراق پس از تجاوزات اتفاق افتاده به حشد شعبی مستلزم تصمیم دولتی و نه مجلسی است.

المسعودی اضافه کرد دولت های گذشته مسئول وارد کردن نظامیان آمریکایی و عقد توافقنامه امنیتی با واشنگتن را دارند، در حالی که فراکسیون الاحرار در سال 2011 میلادی این توافقنامه را نپذیرفت. توافقنامه با آمریکا تنها یک توافقنامه سیاسی و دستاوردهایی برای آمریکا در پرونده سیاسی است به طوری که این کشور به بیشتر تعداد ممکن از قراردادهای نفتی، شرکت های نفتی و تسلیحاتی دست یافته است.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4476

به "عراق، جمع آوری امضا در مجلس برای لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا و اخراج اشغالگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، جمع آوری امضا در مجلس برای لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا و اخراج اشغالگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید