ضرورت محدود کردن آمریکا در عراق بعد از اعتراضات اخیر

به گزارش جعبه مهر، به اعتقاد کارشناسان عراقی، تظاهرات مقابل سفارت آمریکا، تصویب قانون برای محدود کردن نفوذ واشنگتن در عراق و پیگیری پرونده تخلفات آمریکا در شورای امنیت را لازم می نماید.

ضرورت محدود کردن آمریکا در عراق بعد از اعتراضات اخیر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد صادق الهاشمی رئیس مرکز پژوهشهای راهبردی عراق، درباره تظاهرات و تحصن معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا گفت که این اقدام برای مجلس عراق یک پیغام مهم داشت.

وی اضافه نمود: پیغام این اقدام برای مجلس این بود که باید قانونی برای محدود کردن نفوذ آمریکا تصویب کند و آمریکا نیز باید در تعامل با عراق به طور کل و الحشد الشعبی به طور خاص تجدید نظر کند.

الهاشمی در گفت وگو با شبکه العهد عراق شرح داد: تصویب قانونی که به موجب آن، هر کس که حاکمیت عراق را نقض می نماید از این کشور اخراج گردد، بهتر از سوزاندن سفارت است. افکار عمومی در آمریکا در قبال سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می گردد و آنها در کل از سوق داده شدن کشورشان به ناکجا در خاورمیانه نگرانند.

وی با اشاره به اینکه محاصره سفارت آمریکا در بغداد ترامپ را به دردسر انداخت، تاکید نمود که واشنگتن باید در تعامل با عراق و الحشد الشعبی تجدیدنظر کند به ویژه که خود مسئول اصلی تغذیه تروریسم و شعله کردن جنگ داخلی است و تا به امروز طرحی حقیقی برای حل بحرانهای عراق ارائه نکرده است.

از سوی دیگر، طارق حرب کارشناس حقوقی عراق، امروز در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: دو توافقنامه وین و ژنو، سفارت ها را به احترام به قوانین کشورهایی که در آن حضور دارند، ملزم می نماید. تجاوز آمریکا به الحشد الشعبی، جنایتی است که نمی توان به هیچ وجه آن را توجیه کرد و باید این مسئله بین المللی گردد.

وی شرح داد:توافقنامه وین در سال 1961 و توافق ژنو، سفارت های کشورهای دیگر را به احترام به قوانین و نهادهای کشوری که در آن حضور دارند، ملزم می نماید و آنها نمی توانند موجب ضرر در کشوری که در آن حضور دارند، شوند.

حرب با اشاره به اینکه تجاوز هوایی آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار یک جنایت بوده، گفت: هرگز نمی توان این جنایت را با بهانه پاسخ دادن به حمله اجرا شده علیه نیروهای آمریکایی در یک مکان دیگر در عراق، توجیه کرد. لذا قضیه تجاوز به الحشد الشعبی را می توان در عرصه بین المللی و حتی شورای امنیت که آمریکا در آن حق وتو دارد، طرح و پیگیری کرد.

در اعتراض به تجاوز هوایی آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار عراق و شهادت و مجروحیت بیش از 80 رزمنده عراقی، سه شنبه و چهارشنبه پیش (31 دسامبر و 1 ژانویه)، صدها معترض عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد تظاهرات کردند و چندین نقطه از سفارت آمریکا را به آتش کشانده و پرچم عراق و الحشدالشعبی را بر فراز دیوارهای سفارت برافراشتند.

معترضان دیروز، با خواست الحشد الشعبی و در احترام به تصمیم دولت عراق و حفظ اقتدار کشور، به این تحصن باز خاتمه دادند و محل تحصن را به جای سفارت آمریکا به مکان دیگری در پایتخت انتقال دادند.

ص

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4479

به "ضرورت محدود کردن آمریکا در عراق بعد از اعتراضات اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت محدود کردن آمریکا در عراق بعد از اعتراضات اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید