خانه تکانی عید نوروز به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن!

به گزارش جعبه مهر، یکی از آیین های نوروزی که تقریبا همه ما روزهای آخر هر سال درگیرش هستیم، خانه تکانی عید نوروز است. شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که علاقه چندانی به خانه تکانی ندارید و این کار را به روزهای آخر موکول نموده اید. با این حال باز هم جای نگرانی نیست. در این مطلب می توانید نکات مهم یک خانه تکانی سریع را یاد بگیرید.

خانه تکانی عید نوروز به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن!

خانه تکانی عید نوروز را از کجا آغاز کنیم؟

تمیز کردن خانه نکاتی دارد که اگر رعایت نگردد ممکن است روزهای طولانی وقت شما را بگیرد. اما ما در ادامه خواهیم گفت خانه تکانی را از کجا آغاز کنید تا کارتان زودتر از زمان همیشگی به خاتمه برسد.

1. تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه تقریبا سخت ترین بخش هر خانه است، پس بهتر است در ابتدا خانه تکانی را از آشپزخانه آغاز کنید. برای این کار ابتدا ظروف و لوازم دکوری کابینت ها و بوفه ها را تمیز کنید. سپس داخل آن ها را با دستمال گردگیری کنید. پس از این کار سراغ تمیز کردن یخچال و فریزر بروید. سطح و داخل آن ها را بهتر است با پاک نماینده های طبیعی تمیز کنید. می توانید مقداری جوش شیرین و آب و یا سرکه و آب (دقت کنید محلول پاک نماینده خیلی غلیظ نباشد) مخلوط نموده و بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن کابینت های مختلف

در مرحله بعد نوبت سینک ظرف شویی، گاز و هود است. ممکن است گاز و هود شما هم چربی خشک شده زیادی داشته باشد. برای تمیز کردن آن ها می توانید از محلولی که در مرحله قبل درست کردید، با آب پاش کمی روی چربی ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با استفاده از یک دستمال چربی ها را بردارید. اگر هنوز هم به اندازه کافی چربی ها پاک نمی شوند، می توانید جوش شیرین محلول شوینده خود را بیشتر کنید. برای تمیز کردن سینک هم می توانید از همان محلول آب و سرکه بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن وسایل استیل با مواد خانگی

در مرحله آخر، پس از این تمام وسایل آشپزخانه را تمیز کردید، سراغ کف آن بروید. اگر کف آشپزخانه سرامیکی و خیلی کثیف است، می توانید با استفاده مایع ظرف شویی و آب آن را شسته و تمیز کنید. در غیر این صورت، می توانید از همان مایع شوینده دست ساز خودتان و یک دستمال یاری گرفته و کف را تمیز کنید.

2. تمیز کردن اتاق ها

برای تمیز کردن اتاق ابتدا باید لباس ها، ملحفه ها، روکش ها و پرده های کثیف را جدا نموده و در جایی دیگر برای شتستشو قرار دهید. سپس کمد لباس ها را مرتب کنید. برای این کار ابتدا لباس هایی که فکر می کنید دیگر قابل استفاده نیستند، کنار بگذارید. سپس لباس های زمستانی را در ردیف مخصوص به خودشان قرار دهید تا جا برای لباس های بهاری باز گردد.

بعد از آن با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار داخل کمد را بگیرید و در نهایت سطح کمد را با یک دستمال خشک و بعد با یک دستمال آغشته به محلول شستشوی دست سازتان تمیز کنید. سپس اتاق را تمیز نموده و همه وسایل را در جای مخصوص خود قرار داده و مرتب کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن پارکت

3. تمیز کردن سرویس بهداشتی

برای تمیز کردن دستشویی و تمیز کردن کاشی حمام، ابتدا سراغ کمدی که پر از وسایل دورریختنی است بروید. حتما شما هم وسایل زیادی در این کمد دارید که خالی و یا تارخ گذشته هستند و باید دور انداخته شوند. پس از مرتب کردن کمد، نوبت به شستن شیرآ لات و آینه ها می رسد. می توانید با استفاده از محلول جوش شیرین و آب و یا آب لیموی رقیق شده با آب سطوح آینه ها و شیرآلات را تمیز کنید. سپس آن ها را با آب بشویید و خشک کنید.

در مرحله بعد باید کف و دیوارها را بشویید. می توانید جوش شیرین را با صابون مایع و آب مخلوط کنید و آن را به کف و دیوارها بزنید و به مدت 10 الی 20 دقیقه اجازه دهید بماند. سپس با استفاده از برس های زبر، کف و دیوارها را تمیز کنید. اگر کف و دیوارها جرم زیادی گرفته باشند، می توانید از مخلوط جرم گیر و آب بهره ببرید.

مرحله آخر، تمیز کردن سنگ دستشویی است. برای این کار می توانید از مخلوط جرم گیر و آب بهره ببرید. کمی از این مایع را در سنگ دستشوییی بریزید و پس از چند دقیقه، با برس زبر و آب بشویید. سپس چند بار سیفون بکشید و در و پنجره دستشویی را باز بگذارید تا بوی جرم گیر تهویه گردد.

4. تمیز کردن حال و پذیرایی

آخرین مرحله خانه تکانی عید، تمیز کردن حال و پذیرایی است. برای آغاز ابتدا باید پرده ها را جدا و فرش ها را جمع کنید. پرده ها و فرش ها را می توانید قبل از آغاز کار بشویید و یا آن ها کنار بگذارید و پس از اتمام کارتان بشویید. پس از این که پرده ها را جدا کردید، سراغ تمیز کردن پنجره ها بروید. برای این کار می توانید از شیشه پاک کن بهره ببرید. پیشنهاد می کنیم کمی سرکه سفید هم به آن اضافه کنید. برای تمیز کردن پنجره ها از دستمال نخی بدون پرز و یا روزنامه بهره ببرید.

مرحله دوم، تمیز کردن چراغ ها و لوستر است. دقت کنید چراغ ها خاموش و خنک باشند. ابتدا با یک دستمال خشک گرد و غبار چراغ ها و لوستر را بگیرید. سپس با دستمالی آغشته به استون یا الکل، آن ها را تمیز کنید. دقت کنید نباید دستمالتان خیس باشد. دستمال باید فقط کمی با استون یا الکل مرطوب شده باشد.

در مرحله سوم باید مبلمان را تمیز کنید. برای تمیز کردن مبلمان چرم می توانید از دستمالی نسبتا مرطوب بهره ببرید و سپس با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار مبلمان را بگیرید. برای مبلمان غیر چرم، می توانید پس از استفاده از جاروبرقی، از شامپوفرش برای تمیز کردن لکه ها بهره ببرید. اما اگر مبلمان شما چوبی است، با استفاده از دستمال آغشته به محلول آب و سرکه رقیق آن ها را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن مبل سفید به روش اصولی

مرحله آخر تمیز کردن دیوارهاست. دیوارها را می توانید با استفاده از یک اسفنج یا طی تمیز کنید. برای این کار اسفنج یا طی را کمی به محلول شوینده شیمیایی یا مخلوط آب و سرکه رقیق آغشته کنید و روی دیوارها بکشید. سپس با استفاده از دستمال خشک یا طی خشک، محل را خشک کنید.

نکات لازم برای خانه تکانی عید نوروز

در هر کدام از مراحل، نکاتی وجود دارد که بهتر است رعایت گردد تا خانه تکانی ساده تر و خانه ای مرتب تر داشته باشیم. به بعضی از این نکات در این بخش اشاره می کنیم.

نکته 1: برای تمیز کردن سینک ظرف شویی به هیچ وجه از شوینده های قوی مانند جرم گیر و… استفاده نکنید. چرا که این مواد به سینک (مخصوصا از جنس استیل) آسیب می زنند. همانطور که گفتیم بهتر است از محلول آب و سرکه بهره ببرید. با این حال اگر سینک شما نیاز به تمیزکاری بیشتر داشت، می توانید کمی نمک خشک روی محل مورد نظر بریزید و پس از چند دقیقه تا چند ساعت، محل را با مخلوط و آب و صابون بشویید.

نکته 2: در تمیز کردن یخچال، دقت کنید در ابتدای کار یخچال را از برق بکشید.

نکته 3: اگر پرده ها و فرش های شما بیش از اندازه کثیف باشند، می توانید از خدمات شستشوی مراکز خدماتی بهره ببرید. در غیر این صورت، برای تمیز کردن فرش ها استفاده از شامپو فرش هم کافی است. اگر مایلید پرده ها را هم خودتان بشویید پیشنهاد می کنیم تا حد ممکن از لباس شویی استفاده نکنید. می توانید مقداری صابون و مایع نرم نمایند را در آب ولرم داخل وان حمام حل کنید و سپس پرده ها را داخل وان بگذارید تا خیس شوند. بسته به میزان کثیفی، اجازه دهید پرده ها چند ساعت داخل آب بمانند. سپس با آب ولرم نسبتا سرد آن ها را بشویید.

نکته 4: اگر پرده های شما از نوع کرکره افقی هستند، باید آن ها جدا کنید و با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید.

نکته 5: اگر برای شستشوی پرده ها از لباس شویی استفاده می کنید، بهتر است آن را روی درجه کم تنظیم کنید.

نکته 6: پرده ها حتما در حالت نسبتا مرطوب (نیمه خشک) اتو کنید.

نکته 7: در تمیز کردن لوازم برقی مانند تلویزیون، دقت کنید حتما دستگاه خاموش باشد و به هیچ وجه آب یا مایع شتسشو را مستقیما روی دستگاه نپاشید. می توانید از دستمال بدون پرزی که به مقدار خیلی کم به مایع شوینده یا مخلوط آب و سرکه آغشته شده است، بهره ببرید.

نکته 8: در تمیز کردن سرویس بهداشتی به خصوص هنگام استفاده از جرم گیر حتما ماسک بزنید، دستکش دست کنید و سیستم تهویه را روشن کنید.

سخن خاتمهی

خانه تکانی عید نوروز می تواند یکی از ساده ترین کارهای اواخر سال باشد، به شرطی که نکات لازم را رعایت نموده و به صورت درست و اصولی آغاز به تمیز کردن کنیم. رعایت مراحل و نکاتی که در این مطلب گفته شد، می تواند خانه تکانی امسالتان را یکی از راحت ترین خانه تکانی هایی کند که تا به حال تجربه نموده اید. شما می توانید از مطالب تمیز کردن مبل مخمل و تمیز کردن سرامیک نیز برای هدایت های بیشتر بهره ببرید.

در آخر لطفا نباید فراموش کنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7349

به "خانه تکانی عید نوروز به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تکانی عید نوروز به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید