اشتباهاتی که عکاسان مبتدی در عکاسی زیر آب مرتکب می شوند!

به گزارش جعبه مهر، عکسبرداری از آبزیان یا جاذبه های زیرآب به عکاسی زیر آب معروف است که نیازمند تکنیک ها و ابزار آلات مخصوص به خود است.

اشتباهاتی که عکاسان مبتدی در عکاسی زیر آب مرتکب می شوند!

به گزارش خبرنگار ، عکاسی زیر از جمله شاخه های سخت اما هیجان انگیز عکاسی محسوب می شود که اشتباه در آن فراوان است و می توان گفت عکاسان مبتدی به وفور در این سبک از عکاسی دچار اشتباه می شوند. عکاسی زیر آب، شاخه ای از عکاسی نامیده می شود که در آن از آبزیان یا جاذبه های زیرآب عکسبرداری می شود و به این فرایند دریافت عکس زیر آب (Underwater photography) می گویند.

البته عکاسی در زیر آب خود به دوشاخه تقسیم می شود:

  1. عکاسی از آبزیان
  2. عکاسی هنری

باید بدانید که؛ کنترل حرکت، در عکّاسی زیرآب بسیار مهم است، زیرا برخلاف سطح زمین سوژه ها و عکاس همواره در حال جنبش و حرکت اند. انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می گذارد زیرا؛ عکاس، هر چقدر عمیق تر در عمق آب فرو رود به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکس ها برجسته تر می شود.

سوژه ها در زیر آب بسیار کوچک تر از سطح زمین توسط دوربین ثبت می شوند. عکاسان آماتور همواره از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب عکسبرداری نموده اند متعجب می شوند.

عکس برداری در زیر آب نیازمند تکنیک ها و ابزار آلات مخصوص به خود است که البته تهیه این وسایل چندان بدون هزینه هم نیست، ولی نتیجه ای که در نهایت دریافت می کنید ثبت لحظات خارق العاده ایست که هیچگاه در روی زمین امکان ندارد.

ثبت تصویر از موجودات دریا جذابیتی بی اندازه دارد، اما این شاخه از عکاسی برای کسانی که علاقه مند به موضوعات انسانی هستند هم حرفی برای گفتن دارد. در این شاخه توانایی عکاس درغواصی حائز اهمیت است چرا که غواصی خوب درکنارایجاد امنیت بیشتر کیفیت تصاویر را هم بهبود می بخشد.

اما کلیدی ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید؛ این است که باید توجه خاصی به جنب و جوش دنیای دریا داشته باشید چرا که روی خشکی می توان به سوژه گفت: (حرکت نکن)، ولی قطعا نمی توانید از یک مار ماهی یا عروس دریایی چنین در خواستی را بکنید.

درست همانند تمام رویا هایی که روزی محقق می شوند قطعا عشق به ثبت تصویر از زیر آب سبب شد تا شرکت نیکون اولین سری از دوربین های ضد آب تحت عنوان سری نیکونوس را رونمایی کند که البته ارائه این سری در سال 2001 به خاتمه رسید و به موازات نیکون شرکت های مختلف نیز ساخت انواع محفظه های ضد آب دوربین را برای هموار تر شدن این راستا آغاز کردند امروزه برند Canon و Sony در این زمینه به محبوبیت بسیاری رسیده اند.

  • به سوژه خود نزدیک شوید: رنگ مات آب مانند پرده ای شفاف می تواند حائلی درست کند که کیفیت و وضوح عکس شما را پایین بیاورد.
  • نور:دقت کنید که فلش دوربین شما روشن و در حالت فلش اجباری باشد.
  • ترکیب بندی: سوژه را نقطه ای کوچک در مرکز نکنید، بگذارید سوژه کادر را پر کند.
  • پیش از آغاز عکس برداری تکانه های بدن خود را پایین بیاورید. (ثابت بایستید)
  • دوربین خود را در بالاترین سطح وضوح تنظیم نموده و با پایین ترین ISO آغاز کنید.
  • اگر نمی خواهید از فلش بهره ببرید پس سوژه را در حالتی قرار داده که نور خورشید بر روی آن اثر گذار باشد و در عمق کم این تکنیک را به کار ببرید.
  • برای سریع ترین تمرکز، از مدفوکوس نقطه ای بهره ببرید و یاد بگیرید چطور بدون دریافت عکس روی یک منطقه فوکوس کنید (دکمه شاتر را نیمه فشار دهید)
  • اگر عکس های زیر آب شما شارپ (واضح) به نظر نمی رسند، دقت کنید که کدام سرعت شاتر باید مورد استفاده قرار گیرد، مثلا 30/1 برای اشیا ثابت،60/1 برای اشیا در حال حرکت و 125/1 هم برای ماهیانی متحرک و سریع مناسب است.

نکاتی برای افرادی که از دوربین های کامپکت و فلاش داخلی استفاده می نمایند:

  • اگر از فاصله بسیار نزدیک از سوژه عکسبرداری می کنید باید توجه داشته باشید که از فلاش استفاده نکنید.
  • برای عکسبرداری در عمق 3 الی 4 فوت می توانید از فلاش بهره ببرید.
  • اگر از فلاش استفاده نمیکنید، اطمینان حال نمایید که از حالت white balance دستی استفاده می کنید.
  • هنگام استفاده از فلاش مطمئن باشید که تعادل رنگ سفید به صورت اتوماتیک تنظیم می شود.
  • از لنز های مرطوب برای سوژه های بزرگ بهره ببرید.
  1. هنگام عکسبرداری در عمق 5 الی 10 فوت سعی کیند که از حالت white balance بهره ببرید. Newbies اغلب باعث عکس هایی با رنگ آبی خواهد شد.
  2. عکسبرداری با کمترین وضوح؛ توجه داشته باشید که برای عکسبرداری باید در زیر آب های شفاف و تمیز عکسبرداری نمایید. برای افزایش وضوح تصویر، می توانید از فوتوشاپ استفاده نمایید.
  3. دریافت عکس با کمترین رنگ؛ برای دریافت عکس می توانید از قابلیت strobes استفاده نمایید و اگر می خواهید که رنگ سوژه کامل باشد، به سوژه نزدیک شوید و سرعت شاتر را به بیشترین مقدار بگذارید.
  4. کمبود و عدم وجود سوژه؛ اگر با کمبود سوژه روبرو شدید می توانید از تکنیک های پر کردن فریم عکس و کمی خلاقیت بهره ببرید.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4700

به "اشتباهاتی که عکاسان مبتدی در عکاسی زیر آب مرتکب می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهاتی که عکاسان مبتدی در عکاسی زیر آب مرتکب می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید